SENAST UPPDATERAD: 19 mars 2025
ALLMÄNNA VILLKOR OCH FÖRSÄLJNINGSVILLKOR
1 - OMFATTNING
Dessa allmänna försäljningsvillkor ("Villkoren") gäller för onlineförsäljning av Pilots skrivprodukter ("produkten/produkterna") på webbplatsen som nås via följande URL: pilotpen.se ("Webbplatsen"),
MELLAN:
Pilot Nordic AB, ett svenskt aktiebolag med adress Maskingatan 6, 195 60 Arlandastad, Sverige, registrerat hos Bolagsverket under registreringsnummer 556567-4552 och med momsregistreringsnummer SE556567455201.
KUNDTJÄNST Kan nås via e-post info@pilotpen.se eller per telefon på 08-544 805 50 |
("Pilot", "Vi" eller "Oss"),
OCH
Myndiga kunder som bor i Sverige, som beställer för sitt eget personliga behov och som anses vara konsumenter i den mening som avses i konsumentköplagen.
("Kunden eller "Du").
Dessa allmänna försäljningsvillkor gäller endast för beställningar gjorda av Kunder som bosatta i Sverige.
Genom att göra en beställning på Webbplatsen anses du ha läst och accepterat dessa Villkor.
2 - DATUM FÖR IKRAFTTRÄDANDE
Dessa villkor gäller för alla beställningar från och med det datum då villkoren publiceras online och ersätter alla tidigare allmänna försäljningsvillkor.
Vi kan när som helst ändra dessa villkor, och i så fall ska den nya versionen gälla från och med det datum då de nya villkoren publiceras på webbplatsen. En ny version av dessa villkor ska därför gälla för alla beställningar som görs efter att de publicerats på Webbplatsen.
3 - BESTÄLLNINGAR
När du gör din första beställning på Webbplatsen följer du registreringsförfarandet när du bekräftar din beställning.
För att göra ytterligare beställningar på Webbplatsen måste Du logga in med din e-postadress och ditt lösenord eller gå till "Mitt konto".
Om du glömt ditt lösenord, klicka på "Glömt lösenord?" på inloggningssidan. Ett e-postmeddelande kommer då att skickas till den adress som du angav när du registrerade dig första gången, så att du kan välja ett nytt lösenord.
När du har kontrollerat och är nöjd med innehållet i din "Inkorg", bekräftar du din beställning genom att klicka på "Bekräfta beställning".
När Du har lagt en beställning på Webbplatsen kommer en orderbekräftelse att skickas till Dig och Din beställning kommer att behandlas. Genom att gå till "Mitt konto" och logga in med din e-postadress och ditt lösenord kan du få tillgång till en sammanfattning av dina beställningar och tillhörandefakturor, som kan laddas ner i PDF-format, och klicka på en länk för att spåra dina pågående beställningar.
4 - BEVIS PÅ beställningar
Det register som lagras i våra datorsystem under rimliga säkerhetsförhållanden är bevis för vår kommunikation, för de beställningar som lagts och betalningar som gjorts av dig. Du kommer att få en automatisk orderbekräftelse via e-post från Magento som innehåller en sammanfattning av din order. Inköpsorder och fakturor lagras på ett tillförlitligt och hållbart medium och kan användas som bevis på transaktioner.
5 - PRODUKTINFORMATION
5.1. PRODUKTERNAS EGENSKAPER
Information om våra produkter i enlighet med 2 kap. 2 § lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler finns på vår Webbplats.
5.2. TILLGÄNGLIGHET
De produkter som anges på Webbplatsen är beroende av tillgänglighet.
Om en produkt tar slut i lager efter att du mottagit en orderbekräftelse från Oss kommer vi att informera dig inom tre arbetsdagar och kan erbjuda dig två alternativ: antingen gör vi en fullständig återbetalning eller så levereras din order i sin helhet så snart produkten åter finns i lager. Ingen delleverans kommer att göras. Om du inte accepterar det föregående kommer vi att återbetala dig inom 14 dagar.
5.3. ÖVERENSSTÄMMELSE
Vi garanterar att våra produkter uppfyller samtliga tillämpliga lagkrav (inkluderande krav på säkerhet och konsumentskydd) när de släpps ut på marknaden.
6 - PRISER
Våra produktpriser anges i SEK och inkluderar moms. Eventuella fraktkostnader visas innan du bekräftar din beställning.
Beställningar måste betalas omedelbart och i sin helhet. Vi accepterar inte depositioner eller förskottsbetalningar. Alla beställningar faktureras och betalas i SEK.
Vi förbehåller oss rätten att när som helst ändra våra priser. Produkter debiteras enligt de priser som gäller när din beställning bekräftas.
7 - betalningsvillkor
Du kan använda någon av följande metoder för att betala för din beställning:
- bankkort, genom att ange ditt kortnummer (utan mellanslag), kortets utgångsdatum och CVV-kod i de angivna fälten (dina uppgifter kommer att krypteras med SSL (Secure Socket Layer). Innan du bekräftar din betalningsmetod och fortsätter med din beställning, rekommenderas du att noggrant kontrollera de siffror som anges i de angivna fälten. Köp som görs på den svenska webbplatsen följer 3D-Secure-standarden. 3D-Secure är ett protokoll som utvecklats av de internationella kortutgivarna Visa (Verified By Visa) och Mastercard (Mastercard Secure Code) för att göra betalningar på internet säkrare. Enligt detta protokoll utförs en ytterligare verifiering vid köp online: förutom att ange dina bankuppgifter kommer du att bli ombedd att ange en kod som gör det möjligt för din bank att identifiera dig och autentisera transaktionen;
- ApplePay, om du öppnar ett nytt eller använder ditt befintligaApplePay-konto.
- Klarna
Genom att bekräfta din beställning garanterar du att du har behörighet att använda den valda betalningsmetoden.
Vänligen notera: Din beställning kommer att skickas under förutsättning att betalning med din valda betalningsmetod kan ske. I annat fall förbehåller vi oss rätten att annullera beställningen.
Vi förbehåller oss också rätten att anullera beställningar som görs av kunder som tidigare inte har betalat för beställningar eller kunder för vilka en tvist angående betalning pågår.
8 - LEVERANS OCH SPÅRNING AV PRODUKTER
Vi levererar våra produkter inom Sverige, till den adress Du uppgett vid beställningstillfället. Vi använder UPS som leveranspartner.
8.1. Leveranstider och fraktkostnader
Din beställning kommer att levereras inom Sverige inom 3-7 arbetsdagar*. Extra fraktkostnader kan tillkomma för avlägsna platser.
* exklusive helgdagar och vid exceptionella omständigheter.
Följande fraktkostnader tillkommer:
|
Hemleverans |
||
Beställningar från 0 kr till 289,99 kr inkl. moms |
|
69 KRONOR |
|
Beställningar från 290 SEK inkl. moms |
|
Gratis |
8.2. SPÅRNING
Du kommer omedelbart att få ett e-postmeddelande med information om att din beställning har överförts till transportören och att du kan följa din beställning under hela leveransprocessen med hjälp av det spårningsnummer som anges i e-postmeddelandet.
8.3 LEVERANSFÖRSENINGAR ELLER PROBLEM
Som med alla försändelser kan din beställning dock försenas eller komma bort. Om du inte har mottagit din beställning senast det datum som anges i e-postmeddelandet om leveransavisering, vänligen meddela oss genom att använda kontaktformuläret som du når genom att klicka på "Kontakta oss". Vi kommer då att kontakta transportören för att utreda ärendet.
Vi ansvarar inte för leveransförseningar som kan hänföras till dig, eller som beror på oförutsebara och oundvikliga åtgärder från tredje part eller som beror på force majeure.
9 - LEVERANSFEL OCH PRODUKTKONTROLLER
Det är ditt ansvar att kontrollera antal och skick på dina beställda produkter vid mottagandet och att rapportera eventuella problem eller klagomål, och att neka till att ta emot paket som kan ha öppnats eller verkar ha skadats. Alla skadade eller saknade varor måste rapporteras till oss inom skälig tid från leveransen.
Konsumenter kan använda kontaktformuläret på sidan "Kontakta oss" på Webbplatsen eller på annat sätt kontakta oss enligt de kontaktuppgifter som anges nedan för att lämna in ett krav avseende en leverans och/eller produktproblem som beror på att produkten avviker från informationen i inköpsordern.
I händelse av leverans- och/eller produktproblem kan du kontakta oss enligt kontaktinformationen nedan enligt följande:
- Skicka ett e-postmeddelande till oss genom att gå till "Mitt konto" och ange detaljer om problemet, orderreferensen och dina kontaktuppgifter. Returer kommer endast att accepteras under förutsättning att säljarens kundtjänstavdelning meddelas i förväg via e-post.
- Fyll i "Returformuläret" genom att gå till "Mitt konto".
- Boka tid med Pilot för uthämtning av ditt paket i originalförpackning genom att kontakta oss på
Pilot Nordic Aktiebolag
Maskingatan 6
195 60 ARLANDASTAD, Sverige
- Paketet måste innehålla den ifyllda returblanketten och den utskrivna fakturan. Vi står för returkostnaden och du måste skriva ut den förbetalda UPS-fraktsedeln som skickas till dig via e-post och bifoga den till paketet.
Ovanstående utesluter inte din lagstadgade rätt att frånträda avtalet enligt punkt 12 nedan.
10 - GARANTI
De produkter vi levererar är nya och har en treårig tillverkargaranti från och med leveransdatumet. Garantin täcker alla material- och tillverkningsfel som upptäcks vid normal användning.
Garantin täcker inte följande:
- förlorade delar
- skador som uppkommer vid normal användning av pennan
- skador till följd av bristfälligt underhåll, bristfällig skötsel eller olämplig användning (t.ex. om en penna tappas bort eller krossas)
- skada som orsakats av en yttre händelse, t.ex. en stöt eller att produkten faller på en hård yta;
- skada till följd av ändringar eller reparationer som gjorts eller utförts av dig eller en obehörig tredje part.
Under garantiperioden kommer alla produkter som vår kundtjänst anser vara felaktiga att repareras eller bytas ut inom 30 dagar efter det att vi har mottagit den felaktiga produkten.
Du kan skicka din begäran till oss genom att använda det kontaktformulär som finns tillgängligt genom att klicka på "Kontakta oss".
Du måste returnera produkten i originalförpackning tillsammans med tillhörande faktura till följande adress:
Pilot Nordic
Maskingatan 6
195 60 ARLANDASTAD
Om den felaktiga produkten returneras efter mer än 30 dagar från leveransdatumet behöver Du stå för returkostnaden.
Produktbyten täcks under den återstående garantiperioden.
Återbetalning sker till ditt bank-, PayPal-, Klarna- eller Apple Pay-konto inom 30 dagar från det datum då vi mottagit returen. Ingen återbetalning vid leverans accepteras.
Dessa villkor begränsar inte dina rättigheter som konsument enligt tvingande konsumentskyddslagar.
11 - reklamation
Utöver den treåriga garantin som Pilot lämnar har du som konsument en treårig reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Det innebär att du under de första tre åren efter att du gjort ditt köp hos Pilot har rätt att reklamera fel eller andra problem som du upptäcker i den produkt du köpt. Du måste meddela oss om felet inom skälig tid efter att du upptäckt felet. Reklamation som görs inom två månader anses normalt ha skett inom skälig tid.
Du kan skicka din begäran till oss genom att använda det kontaktformulär som finns tillgängligt genom att klicka på "Kontakta oss".
Du måste också returnera produkten i originalförpackning tillsammans med tillhörande faktura till följande adress:
Pilot Nordic Aktiebolag
Maskingatan
195 60 ARLANDASTAD, Sverige
Om produkterna visar sig vara felaktiga eller bristfälliga har du rätt att, beroende på omständigheterna, kräva att felet avhjälps, kräva ny leverans, prisavdrag, återbetalning eller häva av köpet.
12 - RÄTT ATT FRÅNTRÄDA AVTALET
Du har enligt svensk lag ångerrätt som du kan utöva inom 14 dagar från det att du mottagit din vara, utan att behöva ange något skäl.
Pilot har förlängt denna ångerfrist till 30 dagar efter mottagandet av produkten.
Du har därför 30 dagar på dig från det att du mottagit din produkt att returnera den för byte eller full återbetalning, utan att behöva ange skäl eller betala någon avgift.
Inom denna tidsfrist kan du returnera produkten i dess originalförpackning tillsammans med eventuella tillbehör (fodral, patroner, garantier, användarhandbok och dokumentation) och ett ifyllt returformulär, som du kan komma åt genom att gå till "Mitt konto", eller på annat sätt tydligt ange din önskan att återkalla, med angivande av orderreferenserna, genom att kontakta oss på följande adress:
Pilot Nordic
Maskingatan 6
195 60 ARLANDASTAD, Sverige
Du kan också välja att använda Konsumentverkets standardformulär för att utöva din ångerrätt som du hittar här: https://publikationer.konsumentverket.se/mallar-och-blanketter/angerblankett
Du måste returnera produkten inom 30 dagar. Poststämpel eller annan spårningsreferens utgör bevis på att produkten har skickats. Produkten får inte ha använts under en längre tid än vad som krävs för att testa den, eftersom detta kan hindra oss från att sälja den vidare.
Vi kommer att täcka kostnaden för att returnera en produkt om du utövar din ångerrätt, men du bär risken för att den returnerade produkten kommer fram till oss.
En återbetalning kommer att göras till ditt bank-, PayPal-, Klarna- eller ApplePay-konto (beroende på vilken betalningsmetod som använts) inom 14 dagar från den dag då du utövat din ångerrätt. I enlighet med svensk lag kan vi skjuta upp återbetalningen tills vi har mottagit produkten eller tills du gett oss ett bevis på att produkten har skickats, beroende på vilket som inträffar först.
14 - FORCE MAJEURE
Fullgörandet av vissa eller samtliga av våra skyldigheter kommer att avbrytas om en force majeure-händelse inträffar som förhindrar eller försenar fullgörandet.
Nedan är en icke-uttömmande lista på vad som utgör force majeure-händelser:
- transport- eller leveransproblem, jordbävning, brand, storm, översvämning eller blixtnedslag
- avstängning av telenätet eller problem som påverkar och som ligger utanför kundens kontroll.
Vi kommer att meddela dig via e-post inom tio arbetsdagar från den dag då vi fick kännedom om händelsen. Du måste sedan kontakta oss inom en månad - såvida det inte är omöjligt att göra det på grund av force majeure-händelsen - för att undersöka händelsens inverkan och komma överens om hur avtalet ska utföras, eller så kan du besluta att säga upp avtalet, i vilket fall vi åtar oss att återbetala det belopp som du har betalat inom 30 dagar efter ditt meddelande om uppsägning av avtalet. Sådan uppsägning ska skickas med rekommenderat brev.
15 - giltighet
Om någon eller några av bestämmelserna i dessa allmänna villkor förklaras eller anses ogiltiga enligt lag eller annan författning eller efter lagakraftvunnet avgörande av behörig domstol, ska övriga bestämmelser i dessa allmänna villkor äga fortsatt full giltighet.
16 - personuppgifter
Information om hur Pilot behandlar personuppgifter finns i vår integritetspolicy .
17 - TILLÄMPLIG LAG - TVISTLÖSNING
Dessa allmänna villkor och de avtal som ingås inom ramen för dessa villkor regleras av svensk rätt.
I händelse av en tvist om ingående, fullgörande, tolkning eller uppsägning av avtalet detta avtal kan Du hänvisa ärendet till medling eller någon annan alternativ tvistlösningsmetod. Du uppmanas dock att först försöka lösa tvisten direkt med Oss genom att skicka ett skriftligt klagomål till oss som innehåller grunderna för tvisten.
Som svensk konsument kan du alltid vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) vid tvister. Du kan kontakta ARN antingen via deras hemsida www.arn.se eller
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
Europeiska kommissionen har också en onlineplattform för tvistlösning på konsumentområdet för konsumenter och yrkesverksamma, som du hittar på följande länk: https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home2.show&lng=FRtps://ec.europa.eu/consumers/odr/
Tvist rörande ingående, fullgörande, tolkning, uppsägning/hävning av köpeavtal mellan oss och dig ska slutligt avgöras av svensk allmän domstol.
[SM1]Vänligen infoga länk till integritetspolicyn här för referens.