vår historia och
filosofi.

Över 100 år av historia

Historien om PILOT började för mer än 100 år sedan. Två japanska mariningenjörer, Ryosuke Namiki och Masao Wada, arbetade till sjöss på ett handelsfartyg. På den tiden var reservoarpennan det enda moderna skrivverktyg som fanns tillgängligt. 

Detta skrivverktyg lider av att det används till sjöss, och spetsen rostar ofta på grund av saltvattnet. För att lösa detta problem utvecklar Namiki och Wada en egen reservoarpenna med en spets av rostfritt stål. 

 

 

 

År 1918 lanserades de första PILOT-pennorna i Japan. Som en hyllning till deras gemensamma passion för havet använde de två männen namnet PILOT, som en referens till flaggskeppet som styr andra fartyg. Företaget blev snart alltmer framgångsrikt och öppnade kontor i London, New York, Shanghai och Singapore inom loppet av åtta år.

Idag finns PILOT-pennor över hela världen. Företaget är en pionjär och marknadsledare. Det är nummer 1 inom kulspetspennor och suddbara pennor och har gjort ständiga framsteg inom forskning och utveckling, framför allt genom uppfinningen av värmekänsligt bläck.

  • 1918

    Grundandet av Namiki Manufacturing Company, föregångaren till PILOT Corporation.

  • 1926

    Öppnande av filialer i London, New York, Shanghai och Singapore. Bläck lanseras på den japanska marknaden.

  • 1927

    Produktion och marknadsföring av de första mekaniska pennorna av märket PILOT.

  • 1938

    Namiki Manufacturing Co. blir PILOT Pen Co.

  • 1948

    Öppnande av 2 nya fabriker, i Nagoya och Hiratsuka.

  • 1950

    Nagoya Ink Plant blir PILOT Ink Plant och specialiserar sig på tillverkning av bläck.

  • 1954

    Skapandet av PILOT Pen Do Brazil.

  • 1959

    Produktion och lansering av de första oljebaserade PILOT-märkpennorna.

  • 1960

    PILOT Kiko CO. blir Pilot Precision (precisionsmekanismer för mekaniska pennor och klickbara pennor).

  • 1961

    Första tillverkningen av PILOT kulspetspennor.

  • 1962

    Noterat på Tokyobörsen.

  • 1966

    Produktion och marknadsföring av whiteboardpennan Wyteboard inleds.

  • 1967

    Inrättande av ett sambandskontor i Europa, som 1975 blev The PILOT Pen (Europe) G.M.B.H.

  • 1972

    Skapandet av PILOT Corporation Of America.

  • 1976

    Lansering av PILOT rollerballs med flytande bläck.

  • 1979

    PILOT Pen Co. grundas (Storbritannien)

  • 1981

    Nykor Pilot Pen Italia grundas i Bologna.

  • 1984

    Lansering av V5 i Frankrike.

  • 1987

    Grundandet av PILOT Pen (Frankrike), som blev PILOT Corporation Of Europe S.A.

  • 1993

    Produktion och marknadsföring av de första Pilot-kulspetspennorna med gelbläck.

  • 1996

    Invigning av den franska fabriken i Allonzier-La-Caille nära Annecy.

  • 1998

    Grundandet av PILOT Pen South Africa och PILOT Pen Deutschland.
    Företaget ändrar sin logotyp.

  • 1999

    Grundandet av PILOT Pen Sweden.

  • 2001

    Grundandet av PILOT Corporation of Europe.

  • 2002

    PILOT Group Holdings Corp. bildas (sammanslagning av Pilot Corporation, Pilot Ink Co. Ltd och PILOT Precision Co. Ltd).

  • 2003

    Sammanslagning av PILOT Group Holdings Corporation och PILOT Corporation, som sedermera har bytt namn till PILOT Corporation.

  • 2008

    PILOT Corporation & Pilot Precision Co, Ltd går samman.

  • 2009

    Lansering av B2P-konceptet: pennor tillverkade av plast som återvunnits från vattenflaskor.

  • 2013

    Lansering av V5/7-patronsystemet. Världens första refiller med flytande bläck!

  • 2014

    Pilot #Happywriting-kommunikation sparkar igång!

  • 2015

    Lansering av FriXion Colors, de första värmekänsliga, suddbara tuschpennorna på marknaden.

Filosofi

Redan när företaget grundades 1918 bestämde sig Masao Wada och Ryosuke Namiki för att införa fem vägledande principer för sitt företag: 

1

Sansha Teiritsu
De tre balanserade krafterna.
三者鼎立

Den kinesiska bronsgrytan med tre ben används för att symbolisera balans i affärslivet. Varje fot representerar en av de tre parterna i affärsrelationen: tillverkaren, distributören och köparen.

2

Ukiwa Seishin
Delad glädje och sorg.

Solidaritetsprincipen symboliseras av en livboj. 

Denna princip gäller både internt och i affärsrelationer, där en stark känsla av solidaritet gör att vi kan dela både svårigheter och glädje i strävan efter gemensamma gemensamma mål.

3

Nankan Toppa
Att övervinna svårigheter.
難関突破

Denna princip illustrerar sjömännens beslutsamma attityd när de måste övervinna svårigheter till sjöss.

4

Ichinichi Ishiin
Ett steg i taget.

I sjöfartsterminologi är lotsen (the pilot) ledaren som ansvarar för att vägleda fartyget och säkerställa dess framgångsrika färd. Med denna anda av ständig förbättring döpte Masao Wada företagets första produkt till Pilot. 

5

Sishei Shinken
Ett verkligt engagerat förhållningssätt.

Inget är omöjligt om du ger dig själv rätt förutsättningar och arbetar engagerat och seriöst.

Det är en princip vi tillämpar inom vår produktutveckling, produktion och marknadsföring.

Vårt sortiment
Ett sortiment för varje behov

Gå med i Pilot-communityn !